2016/1/11

第一階段結束 《2015/08/01 ~ 2016/01/09》加拿大治恩

2016 / 01 /09
治恩搬到第二轟家,接待的第一個任務結束。

第一個帶的外國孩子,像兒子卻又不是兒子的關係,這是一段很奇妙的經驗和歷練。
儘管帶了他近五個月,除了一般母子之間會產生的摩擦,
我和他之間,其實還有著文化認同的差異和偶爾對彼此語言產生的誤解。
大多的時候,他是把我當自己媽媽一樣的依賴撒嬌。
但他的個性和我是相像的, 吃軟不吃硬的個性,脾氣來得快,很容易被激怒,一生氣說話就越來越衝。
於是我和他,五個月來,總在平和中猛不期然的冒出激烈的火花。

我就是一個平凡的媽媽,當了二十年全職媽媽,打理這個家,照顧每一個人是我的習慣,
感受每一個人對我的需要,是我自我肯定的最大價值。
帶自己三個小孩和老公如此,對治恩,他顯現出來的人格特質、他的依賴、他的需要被照顧,更是激發我所有的母愛。
對他,我確實完完全全的把他當自己的孩子一樣的照顧和疼愛。
五個月來和他的關係,除了第一個月的衝撞磨合,一直是互動頻繁親密的。
偏偏到搬家前的兩個星期,因為一件事,和他卻是不愉快到得由他加拿大的媽媽出面調解。最後的兩個星期,更是似乎每一天兩個都臭臉相向.....
當關係陷入膠著,秋香(治恩的第三轟媽)曾問我,對他,期望他給我什麼樣的回饋?
期待他往後在重大節慶時會捎來問候?期待他力邀我去加拿大看他?還是有更多的期望?
捫心而問,我未想過以後的期待,但對於當下的相處,我確實期望他也視我如母。
儘管最後兩個星期爭執頻繁彼此不悅,儘管最後兩個星期兩個互相傷對方心的話都說了,
搬家前兩天,他給了我長長的一封信。
儘管他還是不成熟的十六歲孩子,但我,相信他寫給我的每一句話。
於是,對於五個月的相處,對於這段短暫的母子關係的分離,我是感性的。

Yoyo出發到德國前,想要提醒他叮嚀他的事一件又一件,
即使說了N百遍,到了入境前,我還是嘮叨的拉著他最後的叮嚀。
治恩搬家前的一個星期,發現自己做著一樣的事情,
每天晚上坐在他旁邊,說了又說,叮嚀又叮嚀。
給他的line,也是一條又一條的提醒。
不同的是,Yoyo出發,我是開心的送他,因為一年後他終將回來。
而治恩離開,我是感傷的,因為對以後沒有期待,所以更是不捨感傷緣分的短暫。

搬家當天,寫給他一封信。
我的第一段異國母子情,我想以祝福的心送給我的第一個外國兒子~治恩。

----------------------------------------
治恩:

當你看到這封信,我猜你一定想:噢,又來了,嘮叨的媽媽!

這五個月,我不敢說我完全的懂你。但媽媽觀察到、感覺到的你,是一個需要關懷、需要支持、需要極大安全感、需要滿滿的愛的孩子。

在一個害怕被拒絕,害怕被傷害的心靈下,你習慣用冷漠、不在乎,也用拒絕別人來保護自己。尤其對你在乎的人,你更是習慣用這樣的方式來假裝自己的不在乎。

當媽媽生氣了,說了讓你覺得受傷的話,你就用更犀利不帶感情的話,要讓媽媽感覺你不在乎。也許你覺得,這樣就掩飾了自己心裏真正的感情,也許,潛意識裡,你用一次又一次的不在乎,想知道你在乎的人是不是真的在乎你。

你昨天問我,假如,當初你選擇了另一個國家,不是你來到我們家,而是另一個人,我也會這樣愛他嗎?這個假設的狀況,媽媽也不知道答案,而它也不可能有答案。因為冥冥中註定,就是你會來到我們家,對著沒有血緣關係的我叫媽媽。中國人,稱我們的這種相遇叫做“緣分”。儘管只是在漫長人生中的短短幾個月,
可以相遇同住一個屋簷下五個月,可以在這樣的方式下相遇成為你五個月的媽媽,這就叫上輩子註定的緣分。

第一次見到你,我只知道我會盡一個轟媽的責任照顧你。慢慢的,我想給你更多的關心、希望給你更大的安全感。再慢慢的,我知道你已經像Yoyo、Nunu和Meimei一樣,是讓我用心在愛的孩子。你知道對一個媽媽而言,什麼是兒子呢?就是不管他的表現是好還是壞,不管他長的好或不好,不管他是不是我期望中的優秀,他就是我的兒子。
治恩,在媽媽心裏,確實很奇妙的,在短短幾個月裡,媽媽真真確確已經把你當作我的第四個孩子。

治恩,搬家前,媽媽還是要重複提醒你:打開心,用心和你的第二個、第三個家庭的家人相處,用正向的心和你最帥氣的微笑回應對你友善及值得感謝的每一件事和每一個人。
當你覺得孤單、覺得難過,不要忘記你說過:我是你最愛的媽媽,也是你最好的朋友。
只要你需要媽媽陪你,聽你說話,我隨時都在這裡。

兒子,媽媽真心的祝福你!  

Dear Ryan:

When you receive this e-mail, I guess you may think “ Oh!  Here comes again, the nagging Mom.”

In the past 5 months, I am not that confident to say that I fully understand you, but from my observation, I feel that you are a kid who needs much care, support, security, and full love.  With a heart being afraid of be rejected and hurt, you are used to disguise yourself as a indifferent and unconcerned child and also turn down others to protect yourself.  Especially to those who care a lot about you, you are even more used to this way to disguise your indifferences.  When Mom gets angry and says something might hurting your feeling, you would say something more sharp and feelingless to me just to let Mom feel that you don’t care.  Maybe you feel that you can cover up your true feeling, or maybe under the subconscious mind, you want to know how much people (who care a lot about you) care about you by showing your indifference and unconcerned.

Yesterday you asked me if I would also love another child from other countries in the same way if it's not you.  I don't  have the answer for it with this assumption. We have no answer for it because it is the fate and destiny, which you would come to my home and call me Mom who has no blood relation to you. Chinese call this encounter situation“fate or destiny.”Even though it is only a few months in our whole life, we can meet and stay in the same house for 5 months, and I can be your mom for 5 months under this situation. I think it is the fate.

The first time I saw you, I knew that,  as a home mom,  I would take care of you with all efforts. Gradually, I wanted to give you more care and also hoped to give you more secure feelings.  Later, I realized that you were just like Yoyo、Nunu and Meimei and worth having my entire care and love.  Do you know what a “son” means to a Mom? He is my son no matter if he performs well or not so well, no matter if he is good-looking or not, and no matter if he is outstanding as I expected.  In my mind, it is really wonderful to truly treat you like my 4th child within past a few months.

Before transferring to another family, Mom still needs to tell you again, Open your mind and get along with your 2nd and 3rd families with attention and care.  You just need to interact with others positively and response them with optimism and the most handsome smile. Be thankful to everything and everyone who is friendly to you.  When you feel lonely, when you feel upset, don’t forget what you said, “I am your dearest Mom, and your best friend.”I am always here for you whenever you want Mom to accompany you and listen to you.

Wishes you all the best !  Love you.

Mom

沒有留言:

張貼留言